چرا خانه هوشمند
نوشته شده توسط : هوشمندسازان

تلفن همراه هوشمند، تلویزیون هوشمند، کامپیوتر هوشمند، ساختمان هوشمند …

این روزها احتمالاً با عناوین “هوشمند” زیادی مواجه می‌شوید، آیا تا کنون فکرکرده‌اید که چرا کلمۀ هوشمند بر روی محصولات یا خدمات گوناگونی برچسب می‌خورد؟ و در اصل هوشمند به چه معنی است؟
واژه هوش در رشته های مختلف علمی، دارای معانی متفاوتی است. منظور یک روان شناس از هوش، با منظور یک فیلسوف متفاوت است. این تفاوت در جامعه هم وجود دارد مثلا وقتی می گوییم فلان شخص هوشمند است و یا می گوییم فلانی، مشکلات را به طرز هوشمندانه ای حل کرده است دارای دو منظور متفاوت از هوش هستیم. قطعا تعریف هوش در مهندسی نیز با تعریف هوش در رشته های دیگر متفاوت است.
تعریف هوشمند در مهندسی:
سیستمی هوشمند است که بهینه فکر کند.
سیستمی هوشمند است که بهینه عمل کند.
سیستمی هوشمند است که مانند انسان فکر کند.
سیستمی هوشمند است که مانند انسان عمل کند.
با نگاهی اجمالی به تعریف هوشمند در مهندسی در میابیم که ایدۀ “هوشمند” باید از ذات بشر نشأت گرفته باشد و بر این اساس، لازم نیست کاربران “هوشمند” باشند تا بتوانند از دستگاه‌های هوشمند استفاده کنند.
هرگاه کاربران از روی غریزۀ خود عمل کنند، فناوری “هوشمند” به راحت‌ترین روش زندگی را آسان و بهتر از قبل می‌کند. حتما دیده اید که کودکان با تجهیزات هوشمند راحت تر و بهتر کار می کنند چون آنها کاملا غریزی عمل می کنند.

از دیرباز انسان به فکر ساختن خانه هایی بود که بتواند بیشترین آسایش را برای خود و خانواده اش ایجاد نماید. این فکر با پیشرفت تکنولوژی در سال های اخیر قوت یافت تا جایی که این سوال “آیا می توان خانه های هوشمند رویا های خود را ایجاد نمود؟” به واقعیت نزدیک شد. در نگاه اول “ساختمان هوشمند” شبکه ای ارتباطی، شامل بخش های مختلف الکتریکی و الکترونیکی است که امکان نظارت، کنترل و یا هدایت از راه دور را فراهم می کند. کنترل ابزارها می تواند در هنگام حضور شما در منزل و یا زمانیکه که در خارج از منزل هستید انجام پذیرد.
در سایت ویکی پدیا؛ یک ساختمان هوشمند ساختمانی است که در بر دارنده محیطی پویا و مقرون به صرفه به وسیله یک پارچه کردن چهار عنصر اصلی، یعنی: سامانه‌ها، ساختار، سرویس‌ها، مدیریت و رابطه میان آنها است. به عبارت دیگر ساختمان هوشمند ساختمانی است که کلیه اجزای داخلی آن به واسطه‌ای یک پارچه و منطقی سازگار، با محیط در تعامل با یکدیگرند.

البته در تعریف دیگری ساختمان هوشمند را با BMS (Building Management System) یعنی سیستم مدیریت ساختمان معرفی می کند. BMS یک سامانه مبتنی بر رایانه است که برای کنترل و نظارت بر تجهیزات مکانیکی و الکتریکی داخل ساختمان (مانند تهویه، روشنایی، سیستم قدرت، سامانهٔ آتش‌نشانی و ایمنی) در داخل ساختمان‌ها نصب می‌شود.

اجزای اصلی این سیستم هم شامل چهار بخش است :۱-کنترل کننده مرکزی ۲- کنترل کننده محلی ۳- کنترل کننده اینترنتی ۴- سنسورها، می‌باشد.
در مجموع، دو عبارت BMS و هوشمند، در تعریف کاربردی به هم نزدیک است. تا جایی که در جامعه برای بیان و توضیح بهتر BMS، هوشمندسازی را برای مخاطب تعریف می کنند.
سیستم های مدیریت ساختمان BMS (Building Management System) از اوایل سال 1970 مطرح شد و تاکنون راهی طولانی را طی کرده است.

ویژگی‌های ساختمان هوشمند

سیستم کنترلر هوشمند، سیستمی است که بتواند موارد پیش تعریف و مورد نیاز زندگی امروز را تحت نظارت و کنترل قرار دهد، از جمله؛

1-    دمای اتاق‌ها و آب گرم کن و بخش‌های مختلف ساختمان را کنترل کند (بخاری یا کولر با توجه به دمای تنظیم روشن / خاموش شود)
2- امکان بهره گیری از سیستم های هوشمند کنترل روشنایی برای ایجاد نورپردازی های ویژه.
3- لامپ‌های روشنایی بدون استفاده خاموش شوند.
4- باز و بسته بدون درب و پنجره‌ها در فصول گرم و سرد هشدار داده شود.
5- برق لوازم برقی بدون استفاده قطع شود.
6- امکان استفاده از لوازم پرمصرف در زمان‌های پیک وجود نداشته باشد.
7- مدت استفاده از وسایل (مثلاً تلفن) محدود باشد.
8- کنترل روشنایی به وسیله ی کاهنده های اتوماتیک ولتاژ.
9- کنترل کلیدها به وسیله ی ریموت کنترل.
10- و بسیاری از ایده ها و نوآوریهایی که به ذهن انسان راه می یابد.

 




:: برچسب‌ها: خانه هوشمند,هوشمند سازان,هوشمندسازی ساختمان,نمایندگی خانه هوشمند,خانه هوشمند رشت,خانه هوشمند گلسار,خانه هوشمند الفا,هوشمندسازی ساختمان ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: